Curriculum vitae

Case: Basis-cv

Inleiding

In deze case zul je een basis-cv opstellen, dat al je gegevens bevat. Zorg voor een consistente structuur en opmaak.

 

Neem bij elke stap zorgvuldig de richtlijnen op elke pagina door.

 

Richtlijnen met betrekking tot de peerfeedback krijg je van de docent.

 

Type

Kies op basis van je loopbaan een gepaste structuur voor je cv. Is een traditioneel chronologisch cv de beste optie, of kun je je troeven beter in de verf zetten met een (minder gebruikelijk) functioneel of vaardigheden-cv?

Basis-cv

Basis-cv
Stel je basis-cv op. Dit cv kun je gebruiken als basis voor elke sollicitatie, of het nu gaat om een spontane sollicitatie of om een advertentie waarop je wilt reageren.

 

Noteer in een Word-document al de rubrieken die je kunt invullen en werk de gegevens uit. Bekommer je nog niet om de opmaak.

Aangepast-cv

 

Als je voor een specifieke advertentie solliciteert, kun je je basis-cv aanpassen en specifieker uitwerken.

 

Laat je niet te veel afschrikken door de sterke adjectieven en omschrijvingen van sommige advertenties (zoals ‘1 jaar ervaring’ of ‘perfect tweetalig’). Meestal hebben ze dezelfde bedoeling: bedrijven willen een capabele medewerker die zich wil inzetten. In veel gevallen moet je heus geen superheld zijn om in aanmerking te komen voor een baan.

Als je je basis-cv verder uitwerk, zoek dan wat informatie op over het bedrijf via

  • internet
  • jaarverslagen
  • persberichten of vakpers
  • vrienden en kennissen uit je netwerk

Beslis op basis van die informatie en het gevraagde profiel welke informatie uit je basis-cv je wilt behouden en welke gegevens je misschien wilt inkorten of schrappen.

 

Waar leg je accenten en welke relevante aspecten haal je naar voren? Bij welk vakantiewerk en welke andere ervaringen, hobby’s of interesses geef je toelichting, en welke schrap je eventueel? Hoe breng je de essentie samen in je profiel?

 

Voorlopig is het voldoende om enkel je basis-cv op te stellen.

Opmaak

Nadat je de juiste structuur hebt gekozen voor je cv, zorg je nog voor een aantrekkelijke, consistente en sobere opmaak met voldoende witruimte.

Feedback

Stuur je cv naar een medestudent voor feedback. Op basis van die feedback kun je het herwerken.

 

Om zelf feedback te geven, gebruik je het formulier en de checklist die je in de rechterkolom vindt. Die checklist kun je ook gebruiken om je eigen cv nog eens na te kijken.

 

Bijkomende of preciezere richtlijnen krijg je van de docent.

Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.

Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.

Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.

 

Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:

 

Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming  als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.

Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster

Medium

Moet je slecht nieuws communiceren? Vraag je dan eerst af hoé je dit het beste aanbrengt: mondeling of schriftelijk? Mondeling kan dat bijvoorbeeld met een live gesprek, een telefoongesprek of videoconferentie, schriftelijk kan dat met een e-mail, een brief of een memo. Mijd sms'jes, WhatsAppberichten of berichten via sociale media in een professionele context.

 

Er zijn allerlei factoren die bepalen welke aanpak het beste is:

  • Is je boodschap gericht aan een individu of aan een hele groep?
  • Is het een routinekwestie, of is de impact erg groot?

Een slechtnieuwsgesprek is veel persoonlijker dan een schriftelijke boodschap: je kunt meteen inspelen op de reactie van je gesprekspaartner. Toch heeft schriftelijke communicatie soms de voorkeur. Ook al zijn er geen vaste regels om te bepalen wat het meest geschikte medium is: de volgende afwegingen helpen je bij die keuze.

Efficiënte communicatie

Schriftelijke communicatie
Schriftelijke communicatie is min of meer gericht op eenrichtingsverkeer. Je wil gewoon het slechte nieuws en de argumenten overbrengen. Je verwacht niet meteen een reactie van de ontvanger, en zeker lawine van berichten tussen jullie beiden. Merk je dat er geen begrip is voor het slechte nieuws? Schakel dan liever over naar mondelinge communicatie.

Een groot voordeel van schriftelijke communicatie? Je kunt je woorden wikken en wegen voor je de boodschap verstuurt. Als je nog eens grondig met de luizenkam door je eerste of volgende versie gaat, is er aanzienlijk minder kans dat er een woord in je tekst sluipt dat irritatie wekt. Als je er de tijd voor hebt: slaap er eerst een nachtje over voor  je de boodschap verstuurt, zodat je met meer afstand naar je tekst kunt kijken. Of schakel iemand anders met veel gevoel voor taal in.

 

Mondelinge communicatie

Het grote voordeel van mondelinge communicatie? Er is meer ruimte voor discussie en nuance. Tijdens het gesprek zelf heb je wel amper de tijd om na te denken over hoe je je boodschap formuleert. Een goede voorbereiding is dan ook broodnodig.

Een ander voordeel? Een boodschap komt duidelijker over als je hem richt aan één iemand, in plaats van aan een hele groep.

Relationele communicatie

Heeft het slechte nieuws een grote impact op de ontvanger, of wil je je relatie met de ontvanger niet op het spel zetten? Dan is mondelinge communicatie met voorsprong de beste keuze (als dat mogelijk is, natuiurlijk). En welk medium je ook kiest: toon oprechte betrokkenheid.


Hoe toon je betrokkenheid?

  • Let extra op je toon en taal, maak je boodschap persoonlijk en empathisch;

  • Erken de situatie van de ontvanger;
    “Ik begrijp dat dit lastig voor u is”
  • Reageer snel op vragen of reacties;
  • Wees transparant over vervolgstappen: zeg wat je wel of niet kunt doen, en wanneer je terugkoppelt;

  • Kom gemaakte afspraken na;
  • Toon altijd betrokkenheid: dat versterkt de geloofwaardigheid.

Specifieke tips voor mondelinge communicatie om betrokkenheid te tonen:

  • Neem ruim de tijd om je voor te bereiden en voor het gesprek;

  • Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt;

  • Laat ruimte voor de reactie van de ontvanger door af en toe een stilte te laten vallen;
  • Toon begrip voor de emotie van de ontvanger en laat die even stoom afblazen als dat nodig is;
  • Herhaal of vat samen wat de ander zegt, zodat die zich gehoord voelt.

Wanneer heeft schriftelijke communicatie de voorkeur?

  • Als het nieuws niet echt verrassend is;
  • Als het nieuws amper impact heeft;
  • Als je juridisch bewijs nodig hebt.
    Een ontslag communiceer je bij voorkeur mondeling wegens de grote impact. Meestal geef je tijdens het gesprek al de ontslagbrief voor juridische bewijskracht. De datum van ontslag is namelijk de basis om de opzegtermijn en de opzegvergoeding te bepalen.

Specifieke aanpak

 

Wat opvallend is als je slecht nieuws communiceert met een grote impact: 

Bij slechtnieuws met grote impact valt één ding op: je aanpak verschilt naargelang het medium.

Wat opvalt als je slecht nieuws brengt met een grote impact: hoe je dit het beste aanpakt is afhankelijk van het medium dat je kiest.

 

Mondelinge communicatie

Breng je het slechte nieuws mondeling? Dan gebruik je het beste de directe structuur: na een welkom en een korte inleiding als 'Ik vrees dat ik slecht nieuws voor je heb' kom je meteen met het slechte nieuws.

Het slechtnieuwsgesprek als genre heeft veel valkuilen. Daarom ook dat zoveel mensen dit liever zo lang mogelijk uitstellen en zich er dan liefst zo snel mogelijk vanaf willen maken. Zo krijgt de ontvanger een dubbele opdoffer te verwerken: niet alleen het slechte nieuws zelf, maar ook de knullige en vaak niet empatische aanpak. Verdiep je daarom in dit genre, zeker wanneer je slecht nieuws in een professionele context moet brengen.

 

Schriftelijke communicatie
Kies voor slecht nieuws met een grote impact altijd de indirecte structuur. Je plaatst het slechte nieuws tussen de argumenten en de compensatie: zo komt het slechte nieuws minder hard binnen. 

 

Kies voor routineberichten of berichten met weinig impact gerust de directe structuur. Meer uitleg hierover vind je in het onderdeel Strategie.

Bronnen
Timmerman, P.D., & Harrison, W. (2005). The discretionary use of electronic media. Four considerations for bad news bearers. Journal of Business Communication, 42, 379-389.