Curriculum vitae
Opmaak
Hieronder vind je twee voorbeelden van verschillende rubrieken van een cv. Bekijk telkens aandachtig de opmaak. Wat valt je op, en wat kan er beter?
Soms zal je de formulering moeten verbeteren. Inhoudelijke elementen moet je voor deze oefening niet toevoegen.
Oefening 1
Oplossing
Gebruik geen nummering en geen dubbele punten in je kopjes. Zorg ook voor voldoende witruimte. Hier is de interlinie duidelijk te klein: liever een interlinie met voldoende witruimte en een cv van 2 pagina’s, dan een cv op 1 pagina met nauwelijks witruimte.
Het geheel is ook niet makkelijk te scannen: je moet even zoeken en lezen. Dat komt door:
- de grote insprong;
- de onlogische hiërarchie waardoor de kopjes en de onderwijsinstellingen prominenter naar voren komen dan het diploma, dat tenslotte het belangrijkst is;
- het gebrek aan markering: enkel de kopjes zijn onderlijnd, verder is er geen opmaak;
- het gebrek aan consistentie bij het gebruik van data: eerst staat het begin- en eindjaar vermeld zonder haakjes, daarna enkel jaar van afstuderen tussen haakjes;
- overtolligheden zoals het woordje ‘afgestudeerd’ en de kopjes, die informatie bevatten die je eigenlijk niet hoeft te expliciteren.
Er is overigens ook geen reden om de data tussen haakjes te zetten: binnen een cv zijn data belangrijk.
Wat de formulering betreft: ‘studies’ is een gallicisme, je spreekt over ‘opleiding’ of ‘studie’. En ‘thesis’ is niet de correcte term voor een ‘licentiaats- of eindverhandeling’ of ‘masterscriptie’.
Een mogelijk alternatief zou er (mét toelichting van de diploma’s) zo kunnen uitzien:
Oefening 2
Oplossing
Het valt af te raden om je talenkennis grafisch voor te stellen (al adviseren sommige bronnen dat). Niet alleen is het weinig fraai, de rekruteerder moet zich bovendien afvragen wat jij met al die plusjes bedoelt. (Eventuele verwijzingen naar genormeerde niveaus, zoals de “Common European Framework of Reference for Languages”, kunnen uiteraard wel.)
Je kunt met een tabel werken, maar zorg dan dat die meer witruimte bevat, en dat de kolommen en rijen dezelfde breedte en hoogte hebben. Wees ook consequent in het gebruik van je titels: ofwel lezen – spreken – schrijven; ofwel leesvaardigheid – spreekvaardigheid – schrijfvaardigheid.
Als je echt volledig wilt zijn, kun je nog ‘begrijpen’ toevoegen aan het eerste rijtje. Of volledigheid belangrijk is, hangt natuurlijk ook in grote mate af van de vacature. Vaak kun je volstaan met het onderscheid geschreven – gesproken.
Een mogelijk alternatief zou er zo kunnen uitzien:
Of een andere mogelijkheid, zonder tabellen:
Rubrieken
Bekijk de onderstaande voorbeelden van rubrieken uit een cv. Zijn ze makkelijk en snel te screenen? Bevatten ze voldoende concrete specificaties en details of net te veel? Moet je elementen schrappen of net toevoegen?
Opleiding
09/06-06/07 | Universiteit Antwerpen Management School (UAMS) Master in Personeelswetenschappen |
09/98-09-04 | Katholieke Universiteit Leuven Licentiaat Pedagogische Wetenschappen Thesis: Leerondersteuningen in arbeidsorganisaties |
Oplossing
Geef wat toelichting bij je diploma’s en respecteer de wanneer-wat-waar-structuur. De toevoeging van de maanden is hier niet nodig (en oogt ook wat vreemd). Gebruik verder (een beetje) opmaak, en noem je ‘eindverhandeling’ of ‘scriptie’ geen ‘thesis’.
Een mogelijk alternatief zou er zo kunnen uitzien:
2006-2007 |
Master in Personeelswetenschappen
|
1989-2004 |
Licentiaat Pedagogische Wetenschappen
Scriptie: Leerondersteuning in arbeidsorganisaties. Een veldonderzoek in 3 Belgische bedrijven. |
Werkervaring
2004- heden |
Assistent |
2001-2004 |
Assistent |
Oplossing
Deze informatie is te beknopt. Een selecteur blijft zitten met de vraag wat je precies gedaan hebt als assistent. Als hij daar geen antwoord op vindt, dan is de kans groot dat hij het zelf negatief invult: ‘het zal wel niet veel voorgesteld hebben.’
Ook als je je ervaring toelicht in je brief, heb je er alle belang bij je troeven in je cv uit te spelen: vaak gebeurt een eerste selectie namelijk enkel op basis van dat cv.
Een mogelijk alternatief zou er dan zo kunnen uitzien:
2004-heden |
Marketing & Communicatie assistent, Fortis, Brussel
|
2001-2004 |
PR-assistent, Festival van Vlaanderen, Gent
|
Vakantiewerk
- Administratie, Randstad, Gent (juli 2008)
- Boekhouding, Thomas Cook, Gent (juli 2007, 2006)
- Verkoper, Slagerij Vermeulen, Gentbrugge (augustus 2005)
- Schoonmaker, Euroclean, Heverlee (augustus 2004)
- Speelpleinen, Stad Gent (zomer 2003)
Oplossing
Een loutere opsomming van je vakantiewerk is niet erg informatief. Licht de verschillende taken dus toe. Je kunt ook in je vakantiewerk bepaalde gegevens meer benadrukken dan andere. Een mogelijk alternatief zou er zo kunnen uitzien:
Vakantiewerk
juli 2008 |
administratief medewerker personeelsdienst, Randstad, Gent
|
juli 2007- juli 2006 |
boekhoudkundig medewerker, Thomas Cook, Gent
|
2003-2006 |
diverse studentenjobs
|
Accenten
Hieronder vind je telkens een profielbeschrijving uit een vacature, gevolgd door wat biografische informatie van een mogelijke sollicitant.
Selecteer op basis van het gevraagde profiel die elementen die relevant kunnen zijn en werk de rubrieken ‘ervaring’, ‘interesses’ en eventueel ‘vaardigheden’ uit zoals je dat zou doen in een cv. Je mag dus extra informatie en kopjes toevoegen.
Zorg ook voor een gepaste vormgeving.
Oefening 1
Gevraagd profiel:
- Je behaalde een licentiaatsdiploma TEW optie accountancy of financieel beleid, aangevuld met een eerste relevante ervaring;
- je beschikt over een analytische geest, organisatorische en administratieve vaardigheden en werkt zeer nauwkeurig;
- je bent stressbestendig;
- je bent Nederlandstalig met een zeer goede kennis van het Engels.
Gegevens sollicitant A:
Een grote computerfanaat, leest er veel literatuur over en bouwt ook zelf computers. Alle courante software kent hij als zijn broekzak, en hij is ook thuis in webdesign. Hij speelt veel games, surft veel op het internet, kan blind typen en gaat elk jaar skiën.
Vakantiewerk:
- inschrijvingen nieuwe studenten Universiteit Gent (september 2006 & 2005);
- medicijnen leveren aan apothekers (zomer 2005);
- arbeiderswerk bij Volvo (zomer 2003 en 2002).
Studentenbaan: bediening in studentenresto De Brug (het grootste studentenrestaurant van Gent, schooljaar 2003-2004 en 2004-2005).
Oplossing
Aangezien de sollicitant pas afgestudeerd is, zal hij de klemtoon moeten leggen op die taken binnen zijn eerste werkervaringen als student waarvoor hij de gevraagde vaardigheden en kwaliteiten (organiseren, administratie, nauwkeurigheid, stressbestendigheid) al in mindere of meerdere mate heeft moeten aanwenden.
Zijn uitgebreide softwarekennis is relevant omdat het op een analytische geest wijst. Als de literatuur die hij leest Engelstalig is, kan dat aangestipt worden als een extra troef voor zijn talenkennis.
Wellicht kan je zelf nog andere verbanden vinden. Een echte ‘juiste oplossing’ is er niet voor deze oefening: dat hangt er ook vanaf hoeveel details je zelf relevant vindt.
Een mogelijke uitwerking van de rubriek ‘ervaring’ zou er bijvoorbeeld zo kunnen uitzien:
En de rubrieken vaardigheden en interesses zouden er zo kunnen uitzien:
Oefening 2
Gevraagd profiel:
- U bent proactief, neemt graag initiatief en verantwoordelijkheid;
- u kunt deadlines respecteren;
- u bent flexibel en gedreven om door te groeien in een dynamische internationale omgeving;
- u weet van aanpakken en lost snel en doeltreffend problemen op;
- u geeft input omtrent procesoptimalisaties;
- u bent resultaatsgericht;
- u bent assertief en vlot in contacten;
- u bent enthousiast en goedgehumeurd.
Gegevens sollicitant B:
Een grote voetballiefhebber die een groot deel van zijn tijd investeert in de club, het clubhuis en alle mogelijke randactiviteiten met de ploeg. Hij zit het grootste deel van de tijd bij vrienden, en is zelden thuis.
Zijn universitaire studie management is allesbehalve vlot verlopen: twee maal niet geslaagd en nooit een onderscheiding. Taken leverde hij vaak te laat in en studeren stelde hij altijd uit tot op het laatste moment. Hij is wel ambitieus en wil graag snel rijk worden.
Heeft al drie zomers bij Foot Locker gewerkt als verkoper, waar de manager hem al gevraagd heeft om volgende zomer zeker terug te komen. Liefhebber van avontuurlijk reizen en rugzaktoerisme. Sinds enkele jaren ook actief als reisleider bij Joker groepsreizen.
Oplossing
Bij gebrek aan goede studieresultaten, kan deze sollicitant zijn resultaten als verkoper in de verf zetten, ook omdat die goed aansluiten bij het gevraagde profiel. Als hij daar zelf iets voor voelt, kan hij de manager opgeven als referentie.
Zijn avontuurlijke reizen en de verantwoordelijkheden die hij als reisleider bij Joker heeft, zetten zijn organisatievaardigheden en ondernemingszin in de verf. En ook de verantwoordelijkheden die hij opneemt binnen de voetbalclub sluiten aan bij het profiel (enthousiast, zin voor initiatief, assertief, vlot in contacten).
Wellicht kan je zelf nog andere verbanden vinden. Net als bij de vorige oefening is er namelijk niet één ‘juiste oplossing’: het hangt er ook vanaf welke zaken de sollicitant zelf naar voren wil schuiven. Maar een mogelijke uitwerking vind je hieronder:
Vakantiewerk
2007 2006 |
reisleider voor 2 Indiëreizen Joker
|
2006 2005 2004 |
verkoper bij Foot Locker, Antwerpen
|
Extracurriculaire activiteiten
Het clubhuis van voetbalclub Wilrijk. Mee verantwoordelijk voor:
- organiseren van activiteiten, uitstapjes en feestjes;
- eheren van de kassa;
- werven van de leden;
- promoten van de club en het clubhuis
Hobby’s
- voetbal
- alternatief reizen: rugzaktoerisme, berghuttentochten, sportieve reizen met mountainbike
Profiel
Maak een profiel voor sollicitant B van de vorige oefening. Vertaal zijn gegevens, die je hieronder nog eens terug vindt, naar de terminologie uit de self-assessmentmodule:
Een grote voetballiefhebber die een groot deel van zijn tijd investeert in de club, het clubhuis en alle mogelijke randactiviteiten met de ploeg. Hij zit het grootste deel van de tijd bij vrienden, en is zelden thuis.
Zijn universitaire studie management is allesbehalve vlot verlopen: twee maal niet geslaagd en nooit een onderscheiding. Taken leverde hij vaak te laat in en studeren stelde hij altijd uit tot op het laatste moment. Hij is wel ambitieus en wil graag snel rijk worden.
Heeft al drie zomers bij Foot Locker gewerkt als verkoper, waar de manager hem al gevraagd heeft om volgende zomer zeker terug te komen. Liefhebber van avontuurlijk reizen en rugzaktoerisme. Sinds enkele jaren ook actief als reisleider bij Joker groepsreizen.
Oplossing
- Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden
- Organisatietalent en ondernemingszin
- Eerste professionele ervaring als reisleider en verkoper
- Master in Management
Professionele doelstelling
Sollicitante X heeft bij het kopje ‘professionele doelstelling’ het onderstaande op haar cv geschreven. Is dit een goede doelstelling?
Een interessante job waarin ik mij verder kan ontwikkelen.
Oplossing
Deze omschrijving is te vaag. Gebruik de taal van de arbeidsmarkt om al vrij gericht aan te geven:
- in welk soort werk je wil terechtkomen;
- welke vaardigheden je daarin wil gebruiken;
- in welke sector je het liefst wil werken (als je een voorkeur hebt).
Je kunt daarbij een onderscheid maken tussen kortetermijn- en langetermijndoelstellingen.
Formuleer nu op basis van de volgende gegevens een gepaste professionele doelstelling voor sollicitant X.
Ze is in het bezit van
- een Bachelor in Politieke en Sociale Wetenschappen;
- een Master in Communicatiewetenschappen;
- een Master in Management (voortgezette opleiding).
Haar eindverhandeling ging over het taalbeleid van de VRT.
Ze deed ooit promotiewerk voor Het Nieuwsblad en ze is hoofdredactrice van het clubblad van de karateclub waar ze al van kindsbeen af lid van is.
Ze heeft internationale ambities en typeert zichzelf als een gedreven teamplayer die creatief is en analytisch ingesteld, sociaal, assertief, en resultaatgericht.
Oplossing
Bijvoorbeeld:
Een communicatiefunctie op de pr-dienst van een internationaal bedrijf, waar ik op termijn kan doorgroeien naar een functie met meer verantwoordelijkheden die aansluit bij mijn managementvaardigheden en -achtergrond.
Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.
Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.
Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.
Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:
- Minerva | Europese Commissie
2003–2005 & 2007–2009 - UFOO | Universiteit Antwerpen
2005–2006 - OPL | Universiteit Gent
2005–2007 - STIHO | Vlaamse Gemeenschap
2001–2003
Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.
Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster