Persberichten
Voorformulering
De voorbeelden hieronder voldoen nog niet aan enkele basisprincipes van voorformulering. Pas ze aan waar nodig.
Noot: De namen van de bedrijven of organisaties in kwestie zijn veranderd. Ook aan de formulering is wel eens gesleuteld, met het oog op de oefeningen.
Fragment 1
Nano (gsm-operator)
Hierbij kondigen wij aan dat we onze klanten die een leefloon ontvangen van het OCMW vanaf nu onze optie Sociaal Tarief aanbieden. Als u een leefloon ontvangt krijgt u elke maand 3,10 euro gratis belkrediet op uw Nano-kaart. Het krediet kan voor al onze diensten gebruikt worden: gesprekken, sms’en…
Sinds twee maanden komen wij als gsm-operator al tegemoet aan hulpbehoevende klanten. Ook 65-plussers, doven, slechthorenden en gehandicapten die voldoen aan de vooropgestelde voorwaarden kunnen onze optie Sociaal Tarief aanvragen. Hen geven we 12 euro korting per maand op hun telefoonfactuur.
Stap 1
Markeer in de tekst de elementen die aangepast moeten worden. Let hierbij op persoonlijk voornaamwoorden en tijdsaanduidingen.
Stap 2
Pas het persbericht aan.
Oplossing
Brussel. Nano-klanten die een leefloon ontvangen van het OCMW krijgen voortaan elke maand 3,10 euro gratis belkrediet op hun Nano-kaart. Klanten die het Sociaal Tarief aanvragen, kunnen het krediet voor alle Nano-dienstengebruiken: gesprekken, sms’en…
Nano komt al sinds september tegemoet aan hulpbehoevende klanten. Sinds dan kunnen 65-plussers, doven en slechthorenden en gehandicapten die voldoen aan de vooropgestelde voorwaarden de optie Sociaal Tarief aanvragen. De gsm-operator geeft hen een korting van 12 euro per maand op hun telefoonfactuur.
Toelichting
Het belangrijkste voor deze oefening zijn de persoonlijke voornaamwoorden en de tijdsaanduiding (zie wat cursief is gezet). Je verwijst naar je bedrijf in de derde persoon, of schrijft gewoon: Nano.
Fragment 2
Adams Pharmaceutica
De Openbedrijvendag was een grandioos succes voor ons bedrijf. Meer dan 15.000 kijklustigen kwamen gisteren naar hier, waarmee we meteen de grootste publiekstrekker waren.
Oplossing
De Openbedrijvendag was de voorbije zondag een groot succes voor Adams Pharmaceutica. Meer dan 15.000 kijklustigen kwamen gisteren een kijkje nemen bij de geneesmiddelenproducent, waarmee het bedrijf meteen de grootste publiekstrekker was.
Toelichting
Vooral wat cursief staat, is van belang: verwijzingen naar het eigen bedrijf en tijds- en plaatsvermeldingen.
Citaten
Je bent woordvoerder van gsm-operator Purple. Recent heeft Purple 200 klanten van het netwerk afgesloten omdat ze volgens Purple misbruik maakten van de formule No Limits: onbeperkt bellen voor een vast bedrag. Dat wordt uitgebreid in de pers gebracht (“No Limits is ongelimiteerd, en daarmee basta”) en ook de minister van Consumentenzaken vindt dat het niet kan.
Naar aanleiding van de media-aandacht en een recent onderhoud met de minister schrijf je een persbericht. Je hebt al een basistekst, maar daar wil je nog een kernachtig citaat aan toevoegen dat je standpunt samenvat. Zo geef je je bericht meer panache en verhoog je meteen ook de kans dat journalisten een deel van je tekst overnemen.
Stap 1
Bekijk de basistekst. Welke elementen daaruit neem je zeker op in je citaat? Je mag zeker ook verder denken dan wat er al in de tekst staat. Beslis ook door wie je je citaat laat uitspreken.
Check je citaat
Ga aan de hand van volgende checklist na of je citaat de nodige elementen bevat.
Oplossing
Je legt je citaat het beste in de mond van een belangrijke leidinggevende figuur: een vice president, een commercieel directeur, een manager of wie er in je bedrijf ook verantwoordelijk is voor het product in kwestie. Dat springt zeker in het oog bij journalisten.
In je citaat formuleer je de kern van je standpunt. Die is in dit geval als volgt samen te vatten:
- De verantwoordelijkheid ligt niet bij Purple maar bij de ‘fraudeurs’. Het misbruik van een kleine minderheid leidt tot overbelasting van het netwerk en brengt zo de dienstverlening voor de meerderheid van de klanten in het gedrang. En die dienstverlening gaat voor.
Daar kan je zeker nog een paar van de volgende elementen aan toevoegen:
- De formule is een succes.
- Bij misbruiken gaat het om buitenproportioneel veel bellen (met een duidelijk voorbeeld erbij).
- In de voorwaarden is opgenomen dat onredelijk belgedrag tot opzegging van het contract kan leiden. En klanten worden ook eerst gewaarschuwd per sms en telefoon.
Als je een stap verder wil gaan, bied dan een toekomstperspectief. Bijvoorbeeld:
- Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden, zal Purple duidelijker communiceren over de limieten van No Limits, net als over de mogelijkheid dat het contract bij misbruik opgezegd wordt.
In de gebruiksvoorwaarden zal Purple ‘onredelijk belgedrag’ duidelijker afbakenen.
Daarmee doe je weliswaar een halve schuldbekentenis, wat je bedrijf mogelijk liever niet wil. Maar bij een crisis is het dikwijls toch belangrijk om te focussen op maatregelen die in de toekomst voor een oplossing zullen zorgen.
Stap 2
Schrijf nu je citaat en bedt het in in het volledige persbericht, op een vlotte manier en zonder onnodige overlappingen. Je kan de basistekst uit de vorige opgave copy-pasten.
Stap 3
Dit is geen verplichte oefening. Maar als je wil, kan je hieronder het originele persbericht lezen, met daarin de oorspronkelijke citaten (enkel de namen zijn veranderd).
Wat vind je van het bericht in zijn geheel? Een goed of een slecht voorbeeld van crisiscommunicatie? Welke strategie hanteert Purple? Argumenteer.
Ga in de tekst op zoek naar pijnpunten. Je vindt er verschillende toelichtingen terug.
Kop
Kies de kop
Welke kop is het meest geschikt?
Zet de geschikte kop op zijn plaats.
Waarom heb je voor deze kop gekozen?
Bedenk nog een ander goed alternatief.
Oplossing
- Gebruik een vervoegd werkwoord of een voltooid deelwoord.
- Doe aan voorformulering en vermeld je zoo al in je kop.
Mogelijkheden:
- Koala krijgt jong in Planckendael
- Babykoala ziet het leven in Planckendael
- Koalaatje geboren in Planckendael
Herschrijf de koppen
Volgende koppen komen van echte persberichten, maar de namen van de bedrijven en organisaties zijn veranderd.
Wat zou je veranderen en waarom? Herschrijf de koppen.
Push (internetprovider)
Push Academy helpt digitale kloof overbruggen met gratis computer- en internetles voor nieuwe internetklanten
Oplossing
- Zet mensen in je kop.
- Hou het bondig: in de kop is “digitale kloof overbruggen” overbodig (het is ook een cliché).
- Idem met “Push Academy”: die naam kan je wel in je lead kwijt.
- Ook het toevoegsel “internet-” bij klanten kan je schrappen.
- “Computer- en internetlessen” is een wat zware constructie. Aangezien je zonder computer niet op internet kan, maak je er voor je kop beter gewoon “internetlessen” van.
Voorbeelden:
- Nieuwe Push-klanten volgen gratis internetlessen
- Gratis internetlessen voor nieuwe Push-klanten
Unie van Zelfstandige Ondernemers
De wet-Destecker definitief goedgekeurd
Het federale parlement keurde in de kamer het wetsvoorstel van Jean-Luc Destecker goed dat voorziet in een financiële compensatie voor handelaars die hinder ondervinden bij openbare werkzaamheden.
Oplossing
- Deze kop zegt niks: wie weet wat de wet-Destecker inhoudt? Wees duidelijk en informatief.
- Zet mensen in je kop
- Hou het simpel: ‘winkelier’ is gewoner dan ‘handelaar’, ‘vergoeding’ vlotter dan ‘financiële compensatie’.
- In een kop schrijf je geen lidwoorden als ‘de’: wat overbodig is, schrap je.
Bijvoorbeeld:
Winkeliers vergoed voor hinder werkzaamheden
Spelconsolefabrikant Torpedo
Torpedo’s puppy’s kwispelend van start
Met een verkoop van meer dan 160.000 exemplaren in het eerste weekend, lijkt Torpedogs in Europa net zo’n groot succes te worden als in de VS en Japan.
Oplossing
- Laat kwinkslagen en ‘creatieve’ kronkels aan de journalist.
- Wees informatief.
- Gebruik een vervoegd werkwoord of voltooid deelwoord.
Voorbeelden:
- Al 160.000 Torpedo-puppy’s verkocht in Europa
- Europeaan valt voor Torpedo’s virtuele hondjes
Lead
Bekijk de volgende leads. Wat kan beter? Herschrijf (en vertaal) ze aan de hand van de principes van voorformulering. Besteed extra aandacht aan de eerste zin.
Oefening 1
Kledingwinkelketen H&M
Love Stories x H&M is terug en ditmaal met een droom van een zwemkledingcollectie. Het Amsterdamse lingerielabel lanceert in samenwerking met H&M fantastische swimwear gewijd aan zon, zee en strand. De nieuwe collectie genaamd Love Stories Swimclub x H&M collection is geïnspireerd op Ibiza in de jaren zeventig en combineert romantische prints en sportieve cuts in heerlijke snoepjeskleuren. Deze coole en sportieve collectie bevat dé perfecte items om mee te loungen bij het zwembad of plezier te maken op het strand.
Oplossing
Je mag enthousiast zijn, en aangezien het effectief om ‘een unieke collectie’ gaat, kan je dat wel vermelden. Maar de stijl van deze lead blijft toch nog te veel beperkt tot reclametaal, zoals woorden en uitdrukkingen als ‘droom van een collectie’, fantastische swimwear’, heerlijke snoepjeskleuren’ en ‘dé perfecte items’ aangeven.
Oefening 2
Greenpeace teleurgesteld in uitspraak over bijstoken van ongecontroleerde biomassa
4 juli, 2019
Greenpeace is teleurgesteld dat de rechtbank van Amsterdam geen verbod tegen de bijstook van biomassa heeft uitgesproken. De rechter stelt vast dat kolenbedrijven niet weten of de biomassa die ze bijstoken, duurzaam is, maar de oplossing ligt volgens de kortgedingrechter in de geschillenprocedure van het convenant en niet in een verbod. Op dit moment kunnen de kolenbedrijven helemaal niet weten of het hout dat ze stoken duurzaam is. Daarom kan de huidige bijstook leiden tot een kaalslag in de natuur. Er zijn diverse rapporten over kap van Noord-Amerikaanse bossen voor houtpellets. Volgens Greenpeace had dit een verbod op bijstook gerechtvaardigd. Daarom heeft de organisatie het kortgeding aangespannen en zal op die manier de kolenbedrijven aan de gemaakte afspraken houden om kaalslag te voorkomen.
Oplossing
Problemen:
- Lange lead
- Moeilijke lead met vakjargon: biomassa, kortgedingrechter, convenant, kortgeding, kaalslag, geschillenprocedure
- Herhaling van woordenschat: kaalslag
Oplossing:
Greenpeace teleurgesteld dat we biomassa ongecontroleerd mogen bijstoken
4 juli, 2019
Greenpeace is teleurgesteld dat de rechtbank van Amsterdam het bijstoken van biomassa – dit zijn vooral samengeperste houtsnippers – door kolenbedrijven niet heeft verboden. Kolenbedrijven weten momenteel immers niet of het hout dat ze stoken, duurzaam is en daar niet onnodig bossen voor gekapt zijn. Greenpeace heeft daarom de geschillenprocedure in gang gezet om de kolenbedrijven in elk geval te dwingen zich aan de gemaakte afspraken te houden.
Eerste zin
Schrijf op basis van deze lead één goede openingszin die de essentie samenvat:
Amsterdam, 3 juli 2019. HEMA gaat uitbreiden naar de Verenigde Staten en Canada. Vanaf deze zomer kunnen klanten in de VS huishoudelijke artikelen van HEMA kopen via Walmart.com, het online platform van ’s werelds grootste retailer. In het najaar gaat HEMA via een lokale partner in Canada zowel zelfstandige winkels openen als shop-in-shops in de grootste filialen van Walmart.
Oplossing
- Zet de mens voorop.
- Precieze details over de formule en achtergronden kan je in de rest van je lead en in je bericht kwijt.
Een mogelijkheid is:
Amerikanen kunnen vanaf deze zomer via Walmart.com HEMA-artikelen kopen.
Piramidestructuur
Lees het persbericht van kledingketen C&A ‘C&A vermindert koolstof- en watervoetafdruk aanzienlijk vanwege het gebruik van duurzamere grondstoffen’ (DOCUMENT TOEVOEGEN).
- Wat vind je van de structuur?
- Schrijf een nieuwe lead waarbij je rekening houdt met de piramidestructuur.
- Bedenk ook een andere kop als je dat nodig lijkt.
Oplossing
De structuur van het persbericht zit niet helemaal goed.
- Het lijkt of er twee keer een lead staat (eerste en tweede alinea).
- Niet duidelijk waar het stukje met de bulletpoints voor dient.
- Voetnoten zijn niet nodig in een persbericht, zeker niet zoveel
- De tekststructuur is niet coherent en rechtlijnig
- Er staan vage, omslachtige formuleringen in de tekst: “systeemverandering creëren”, “adoptie van circulaire economie stimuleren”, “systematische en sectorbrede veranderingen ondersteunen”, “onconventionele samenwerking”. Wat zijn ‘sectorbrede veranderingen’, wat wordt bedoeld met ‘onconventionele samenwerking’?
Voorbeeld herwerkt persbericht:
C&A vermindert koolstof- en watervoetafdruk dankzij duurzamere grondstoffen
Amsterdam, 19 juni 2019 – In 2018 stootte kledingketen C&A 116.000 ton minder CO2 uit door duurzamere katoenbronnen en cellulosevezels te gebruiken. Dat komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 70.000 personenauto’s. C&A heeft ook 1 miljard m3 water bespaard – het equivalent van 400.000 olympische zwembaden. Dat staat te lezen in het jaarlijkse C&A Global Sustainability Report.
C&A heeft in 2018 haar wereldwijde CO2-voetafdruk verlaagd met 12% dankzij het gebruik van duurzamere grondstoffen. 71% van het katoen is nu afkomstig van biologisch katoen of van duurzamere katoen. Ook gerecyclede materialen spelen een grotere rol. In Europa verkocht C&A 95.000 stuks gerecycled katoen en meer dan 300.000 items met gerecycled polyester.
“De helft van de grondstoffen in onze collecties worden duurzamer ingekocht. Onze acties helpen het milieu, verbeteren de levensstandaard van kleine boeren en leiden ertoe dat onze klanten duurzamere keuzes maken”, aldus Jeffrey Hogue, C&A’s Chief Sustainability Officer.
C&A werkte in 2018 ook nauwer samen met de industrie om die duurzame aanpak systematisch door te voeren, en de kledingketen bleef actief betrokken bij ACT (Action, Collaboration, Transformation), een baanbrekende stakeholderovereenkomst die de lonen voor arbeiders in de kledingindustrie wil verbeteren. C&A werkte ook samen met de Ellen MacArthur Foundation en Fashion for Good om de circulaire economie in de kledingindustrie te stimuleren. Met de C&A Foundation wil ze dat deze duurzame veranderingen doorzetten in in de hele sector. “In overeenstemming met de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN blijven we zoeken naar samenwerking en innovatie om fashion met een positieve impact te maken”, aldus Hogue.
Over C&A
Met bijna 1.900 winkels in 21 landen wereldwijd en ongeveer 51.000 werknemers, is C&A één van de meest toonaangevende fashion retailers. C&A verwelkomt iedere dag miljoenen bezoekers en biedt het hele gezin kwaliteitsmode voor een betaalbare prijs. C&A is onderdeel van COFRA holding AG en kun je vinden in Europa, Brazilië, Mexico en China. Voor meer informatie, bezoek onze website: www.c-a.com
Pers
Pers.nl(at)canda.com
Boilerplate
Schrijf een korte boilerplate op basis van onderstaande bedrijfsinformatie:
HELMUT
Het merk Helmut is eigendom van QQQ international. QQQ International Plc (QQQ) komt voort uit een fusie van juli 2018 van de bedrijven Heidi Healthcare plc en de Libanon International Group plc. QQQ is een multinationale producent van gezondheidsproducten waaronder de bekende merken Helmut condooms, Heidi voetverzorging en schoenen, en een variëteit aan andere producten.
QQQ is ‘s werelds grootste condoomproducent met het Helmutmerk van condooms. Die condooms worden wereldwijd in 150 landen verkocht en in de meeste landen is Helmut of marktleider of het op één na grootste merk. Het merk heeft een aandeel van 26% van de vier miljard grote condoommarkt, wat Helmut wereldwijd tot het nummer 1 condoommerk maakt. QQQ produceert in 17 productiefaciliteiten, die gedeeltelijk of geheel eigendom zijn van QQQ, in 8 verschillende landen, en heeft kantoren in 35 landen.
In 1949 werd de naam Helmut geregistreerd. De drie voornaamste attributen van het product zijn duurzaamheid, betrouwbaarheid en eersteklassekwaliteit. Aan het Helmutmerk kunnen vele ontwikkelingen van de moderne condoomevolutie toegekend worden. Enkele daarvan zijn het eerste condoom met glijmiddel, het eerste anatomische gevormde condoom en meer recentelijk ‘s werelds eerste latexvrije condoom. De website helmutcondoms.com speelt een belangrijke rol om jonge volwassenen wereldwijd te voorzien van informatie over veilig vrijen in hun eigen taal. Er zijn meer dan 52 specifieke lokale subwebsites. De website geeft ook seksuologen en artsen de mogelijkheid om online informatie uit te wisselen. Door de continue investeringen in marketing en productontwikkelingen wordt Helmut internationaal gezien als het best gewaarde merk in termen van kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid. Helmut werkt samen met seksuologen, artsen, regeringen en organisaties waaronder World Health Organisation, UNAIDS en United Nations Population Fund ter ondersteuning van de promotie van seksuele gezondheid en het belang van consistent condoomgebruik om HIV en andere SOA’s te voorkomen.
Oplossing
In je boilerplate hou je het bij harde, zakelijke informatie. Bijvoorbeeld:
Het merk Helmut is eigendom van QQQ international, een internationale producent van gezondheidsproducten, die met Helmut ‘s werelds grootste condoomproducent is. Helmut bestaat sinds 1949 en heeft ondertussen een marktaandeel van 26%. Helmut-condooms worden in 150 landen verkocht. In veel van die landen is het merk marktleider. QQQ fabriceert condooms in 8 verschillende landen, en heeft kantoren in 35 landen.
Stijl
Opdracht 1
Dit is de titel en eerste alinea van een persbericht van Proximus over een naderende structurering.
- Maar is het ook een lead?
- Waarover gaat het, denk je?
- En waaraan kan je zien dat het een persbericht is?
Proximus lanceert zijn #shifttodigital strategie en versnelt daarmee zijn transformatie om relevant te blijven op de Belgische markt en om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen
- De versnelling van de digitalisering en de groeiende vraag naar nieuwe soorten diensten aan competitieve prijzen is nog nooit zo groot geweest als vandaag.
- Proximus wil volledig meegaan in deze digitale versnelling en zijn klanten nieuwe, toekomstgerichte oplossingen bieden.
- Om die ambities waar te maken, moet Proximus zijn manier van werken veranderen, flexibeler worden, de competenties van zijn medewerkers op digitaal vlak versterken en zijn kostenstructuur aanpassen om meer marktconform te zijn.
- Daarom start het vanaf vandaag besprekingen met de sociale partners om te komen tot een nieuw sociaal kader en een verdere kostenreductie.
Oplossing
Je ziet dat het een persbericht is aan de managerstaal – “shifttodigital-strategie”, marktconform, kostenreductie… Het is volledig vanuit het standpunt van het bedrijf geschreven. Een journalist zou nooit beginnen met een aantal bulletpoints. Die zou meteen zeggen waar het op staat: er zullen mensen hun baan verliezen. Want de woorden “nieuw sociaal kader” en “verdere kostenreductie” moeten natuurlijk verdoezelen dat er ontslagen zullen vallen.
Met andere woorden: het is een slecht voorbeeld, doordat de schrijver nauwelijks aan voorformulering heeft gedaan. Hij had zich veel meer een journlistieke schrijfstijl moeten aanmeten.
Een journalist zou nooit beginnen met rond de pot draaien en een aantal vage en algemene zinnen aan het begin van zijn artikel zetten. Maar een bedrijf wil slecht nieuws natuurlijk inkleden. Ze presenteren de ontslagen als goed management: ze hebben als het ware geen andere keuze.
Opdracht 2
De tweede alinea bevat al wel meer concrete informatie. Maar pas helemaal aan het eind van het persbericht staat er te lezen dat er banen zullen moeten verdwijnen..
- Schrijf nu een goeie lead op basis van de eerste twee alinea’s.
- Zoek een evenwicht tussen goede journalistieke voorformulering en de standpunten en de belangen van je bedrijf.
Proximus lanceert zijn #shifttodigital strategie en versnelt daarmee zijn transformatie om relevant te blijven op de Belgische markt en om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen
- De versnelling van de digitalisering en de groeiende vraag naar nieuwe soorten diensten aan competitieve prijzen is nog nooit zo groot geweest als vandaag.
- Proximus wil volledig meegaan in deze digitale versnelling en zijn klanten nieuwe, toekomstgerichte oplossingen bieden.
- Om die ambities waar te maken, moet Proximus zijn manier van werken veranderen, flexibeler worden, de competenties van zijn medewerkers op digitaal vlak versterken en zijn kostenstructuur aanpassen om meer marktconform te zijn.
- Daarom start het vanaf vandaag besprekingen met de sociale partners om te komen tot een nieuw sociaal kader en een verdere kostenreductie.
Proximus is in 2014 gestart met een transformatietraject waarbij het evolueerde van een telecommunicatiebedrijf naar een leverancier van digitale diensten. Hierdoor kon het bedrijf de voorbije jaren een continue groei realiseren. Proximus bevindt zich in een disruptieve context omdat de digitalisering in de sector een kantelpunt bereikt en ook omwille van de uitdagende marktomstandigheden in België. Proximus moet zich daarom fundamenteel heruitvinden en nieuwe digitale oplossingen aanbieden die beantwoorden aan de behoeften en wensen van de klant, zowel in de business- als in de consumentenmarkt. Om dit te bereiken, bevestigen we de verdere uitrol van ons glasvezelnetwerk en de verdere voorbereiding in ons 5G netwerk. Daarnaast breiden we verder onze ICT activiteiten uit om bedrijven te helpen in hun digitale transformatie.(…)
Naast de 1.250 aanwervingen in de Proximus Groep (zie hoger) zal Proximus ook de mogelijkheid overwegen om het aantal werknemers in de komende 3 jaar met ongeveer 1.900 personen verder te verminderen en dit in lijn met de geplande vermindering van de werklast. Dit zal deel uitmaken van het sociaal overleg en kan daarom nog wijzigen. Medewerkers die het bedrijf zouden verlaten, zullen vanzelfsprekend met de nodige zorg worden omkaderd en begeleid.
Oplossing
Komende drie jaar 1.900 banen bedreigd, maar ook 1.250 aanwervingen gepland
De transformatie van Proximus van telecombedrijf naar leverancier van digitale diensten gaat gepaard met de aanwerving van 1250 nieuwe werknemers. Maar die operatie zal helaas ook een kostenbesparing inhouden van 240 miljoen euro tegen 2022. Dat zal het verlies van 1900 huidige jobs inhouden. Dat verlies is onvermijdelijk als Proximus mee wil gaan in de digitale versnelling en haar klanten nieuwe toekomstgerichte oplossingen wil blijven bieden. Vandaag starten besprekingen met de sociale partners om te komen tot een nieuw sociaal kader en een verdere kostenreductie. Medewerkers die het bedrijf zouden verlaten, zullen met de nodige zorg worden omkaderd en begeleid.
Extra
Lees enkele krantenknipsels over dit bericht van Proximus. Alle Vlaamse kranten hebben aan de structurering behoorlijk wat aandacht en plaats gewijd. DOCUMENT MET KRANTENKNIPSELS NOG TOEVOEGEN
Wat zijn de verschillen of gelijkenissen tussen het persbericht en het krantenbericht?
Oplossing
Helder communiceren over slecht nieuws is vaak een zwak punt van bedrijven. Vandaar dat persberichten nog het meest verschillen van krantenberichten als het om slecht nieuws gaat.
Wellicht zal een bedrijf nooit de ontslagen in de kop zetten, ook al weten ze dan dat vrijwel alle journalisten dat toch zullen doen. Het stukje van De Tijd toont niettemin aan dat er altijd uitzonderingen zijn: ‘Herstructurering is logische stap voor Proximus’. Ook De Morgen vermeldt het aantal geplande ontslagen niet expliciet in haar titel: “Modernisering eist haar tol bij Proximus”. De stukken van De Morgen en De Tijd die het meest gematigd en genuanceerd zijn, zijn ook meteen de langste stukken. Zowel De Morgen en De Tijd leggen de nadruk op de broodnodige digitalisering. Vooral De Tijd lijkt begrip te hebben voor de situatie. Met quotes van experts wordt een uiterst genuanceerd verhaal gebracht. In het lezerspubliek van De Tijd zijn er wellicht nauwelijks of geen arbeiders te vinden, waardoor ‘verontwaardiging opwekken door een duidelijke ongenuanceerde zwart-wit-kop’ wellicht toch niet het gewenste effect heeft.
Dat is duidelijk anders bij de andere kranten, die terecht de ontslagen als nieuws uit het persbericht lichten.
- Het Laatste Nieuws
“Bijna 2000 mensen verliezen hun job”: hier is zelfs voor een afronding naar boven toe gekozen. Het stuk getuigt ook van gekleurd taalgebruik zoals “om de regering te paaien”, “premier Michel is absoluut niet opgezet met…”, “Kind van de rekening dreigt het personeel te worden”… Je hebt hier duidelijk een boosdoener en een slachtoffer in het verhaal. En de strenge meester die de boosdoener streng toespreekt. - De Standaard
Ook De Standaard gebruikt enkele ‘strenge schoolmeester’-metaforen om Proximus als slechtste leerling van de klas voor te stellen: “Premier Michel riep de bedrijfstop op om het huiswerk opnieuw te maken.” En de titel “Proximus bevestigt verlies 1900 jobs” laat geen ruimte voor het goede nieuws van de digitalisering en de creatie van 1250 nieuwe jobs.
Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.
Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.
Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.
Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:
- Minerva | Europese Commissie
2003–2005 & 2007–2009 - UFOO | Universiteit Antwerpen
2005–2006 - OPL | Universiteit Gent
2005–2007 - STIHO | Vlaamse Gemeenschap
2001–2003
Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.
Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster