Persberichten

Cases

> Stava Anso
– Inleiding
– Onstaan crisis
– Bevesting oorzaak
– Klacht
– Actieplan
– Feedback

BB Knits
– Inleiding
– Achtergrond
– Kledinglijn
– Interview
– Persbericht
– Feedback

 

Case 1: Stava Anso

Inleiding

Deze case is gebaseerd op waar gebeurde feiten, maar de namen van bedrijven die een hoofdrol spelen in het verhaal zijn veranderd.

De feiten

Evergem – in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen – wordt geteisterd door een legionella-uitbraak. Daarbij werden al 32 mensen ernstig ziek en zijn er 2 mensen overleden. Er ontstaat een heuse crisis. De Deense papierfabrikant Stava Anso zou mogelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor de legionella-uitbraak, maar dat is nog niet zeker. De instanties analyseren op dit moment de stalen van de koeltorens in de Gentse Kanaalzone. In elk geval kunnen de gevolgen voor het beursgenoteerde bedrijf Stava Anso loodzwaar zijn. De schadeclaims kunnen in de miljoenen gaan en het topmanagement riskeert effective celstraffen voor onopzettelijke doodstraf als blijkt dat er fouten gemaakt zijn.

Ontstaan crisis

De crisis is net uitgebroken: de eerste slachtoffers van de legionella-uitbraak halen het nieuws, net als de eerste dode: een 70-jarige man uit Evergem. Je hebt nog niet veel informatie. De voorbije weken werden in vijf bedrijven sporen van ‘legionella pneumophila’ gevonden, de bacterie waarvan de slachtoffers in de Gentse kanaalzone ziek zijn geworden. In elk bedrijf wordt gezocht naar de bacterie die exact overeenkomt met het type van de patiënten. Wat je wél zeker weet, is dat je altijd te goeder trouw hebt gehandeld, dat je nog niet kan ingaan op het waarom en het hoe vanwege het lopende onderzoek. Het Agentschap Zorg en Gezondheid wacht nog op de volledige resultaten van het genetisch labo-onderzoek. Maar Stava Anso is gekend om zijn recyclage van onder meer papier en stelt meer dan 400 mensen tewerk. Het bedrijf komt vaak in de pers door zijn inspanningen op het vlak van groene stroom en de circulaire economie. Als blijkt dat Stava Anso effectief oorzaak is van de legionella-uitbraak, is dat een ramp en zeker ongewild.

Opdracht

  • Waarom zou je nu toch al beter een persbericht versturen?
  • En wat moeten dan de belangrijkste inhoudelijke elementen en eigenschappen daarvan zijn (stijl, toon)?

Bevestiging oorzaak uitbraak

Onderzoek van het Agentschap Zorg en Gezondheid wijst uit dat Stava Anso verantwoordelijk is voor de legionella-uitbraak. Genetisch onderzoek toont dat er een overeenkomst is tussen het type legionella pneumophila dat is teruggevonden in het staal uit jullie koeltoren en minstens vijf patiënten. Een “zeer sterk wetenschappelijk argument om te staven dat deze vijf patiënten ziek geworden zijn door een infectie met legionellakiemen uit de koeltoren van dit bedrijf”, zegt het Agentschap Zorg en Gezondheid. De koeltoren is dan ook de meest waarschijnlijke besmettingsbron van de uitbraak van legionellose in de Gentse kanaalzone. Maar jullie koeltoren is zo goed als zeker gedesinfecteerd. Stava Anso heeft sinds 15 mei een reeks desinfecties uitgevoerd, waardoor het besmettingsrisico onder controle is. Toch herhaalt het agentschap dat het “hoopgevend” is dat sinds 21 mei geen nieuwe ziektesymptomen zijn ervaren, op basis van de gemelde slachtoffers. Maar legionella heeft een incubatietijd van negentien dagen, wat betekent dat nieuwe slachtoffers niet uitgesloten zijn. Stava Anso wordt sindsdien permanent opgevolgd. Er zijn dagelijkse, intensieve desinfecties gebeurd op 15, 16, 17, 18, 20 en 23 mei.

Opdracht

  • Wat voor bericht schrijf je? Waarop ligt de focus, wat is de toon?
  • Schrijf een lead en een kop.

Tip: Beperk je niet tot deze feiten, vraag je ook af wat ze zullen betekenen voor je bedrijf in de toekomst.

Slachtoffers dienen samen klacht in

Alsof de schuldbekentenis al niet erg genoeg was, besluiten de nabestaanden en de slachtoffers van de legionella-uitbraak samen een klacht in te dienen bij het parket. Ze hopen zo sneller een mogelijke schadevergoeding te incasseren en informatie te krijgen over het onderzoek. Nu weten ze nog van niets, zeggen ze.

De zaak krijgt hernieuwde aandacht in de media. Hoe reageer je nu?

Opdracht

  • Denk voor deze opgave verder dan het persbericht alleen. Kan je bedrijf andere stappen ondernemen om de discussie te beslechten? Advertenties, een radio- of tv-spot, een bijeenkomst, een persconferentie of een interview?
  • Wat is daarvoor dan de kernboodschap?
  • En hoe passen persberichten dan binnen je totale strategie?
  • Stel een minicommunicatieplan op en schrijf al een openingszin of -zinnen voor je persbericht(en).

Actieplan – persbericht

Stava Anso geeft een persconferentie waarin het een actieplan bekendmaakt.  

Opdracht

Schrijf een volledig persbericht dat de neerslag is van wat er op de persconferentie verteld is. 

  • Hou de belangen van je bedrijf voor ogen, maar denk er zoals altijd ook aan dat journalisten je bericht moeten lezen en (liefst zo letterlijk mogelijk) overnemen.
  • Haal al je argumenten nog een laatste keer boven. Je kan wellicht een aantal elementen uit de vorige etappes ‘recycleren’. 
  • Besteed extra aandacht aan de kop, de lead en het citaat dat je toevoegt om je bericht levendiger te maken

Feedback

Opdracht

Stuur je bericht naar twee medestudenten voor feedback.

  • Om feedback te geven maak je gebruik van dit formulier [DOCUMENT INVOEGEN]. Maar je mag natuurlijk nog extra commentaar geven.
  • Als geheugensteun vind je ook een samenvatting over persberichten uit het handboek Professioneel Communiceren [DOCUMENT INVOEGEN].
  • Gebruik de feedback van je medestudent om een tweede, verbeterde versie van je eigen bericht te schrijven. (Dat bericht neem je mee naar het college.)

Bronnen

  • Benoit, William L. (1997). “Image Repair and Crisis Communication”, in: Public Relations Review, 23 (2): 177-186.
  • Jansen, C. Steehouder, M. en Gijsen, M. (Red.) (2004). Professioneel communiceren: Taal- en communicatiegids. Groningen/Houten: Martinus Nijhoff.
  • Stamsnijder, P. (2002). Goed nieuws in kwade tijden. Crisiscommunicatie in de praktijk, Schoonhoven: Academic Service.

Cases

Stava Anso
– Inleiding
– Onstaan crisis
– Bevesting oorzaak
– Klacht
– Actieplan
– Feedback

> BB Knits
– Inleiding
– Achtergrond
– Kledinglijn
– Interview
– Persbericht
– Feedback

 

Case 2: BB Knits

Inleiding

Doorloop alle stappen en werk op basis van de aangereikte informatie een persbericht uit volgens de regels van de kunst. Richt je hierbij niet enkel op de inhoud, maar hou ook rekening met de opmaak van het persbericht.

 

Achtergrond

Je bent al twee jaar de woordvoerder van BB Knits (www.bbknits.be), een knitwearlabel, opgericht in 2014 met als missie “fairtrade met liefde voor ecologie”. BB Knits produceert in Peru – in vrouwenateliers in het Andes-gebergte en de hoofdstad Lima – en wil duurzaamheid en fair fashion op een goede manier combineren met de groei van het bedrijf. Barbara Bianco is zaakvoerster en oprichtster van het bedrijf en meteen ook de designer van de collectie die bestaat uit wollen truien en headwear voor vrouwen en kinderen.

Kledinglijn

Midden juli lanceert BB Knits een nieuwe kledinglijn, ontworpen door Barbara Bianco. Deze zomercollectie is dit keer niet gemaakt van de typisch Peruaanse baby-alpacawol, maar van soepele, ademende en milieuvriendelijke materialen (voor het overgrote deel linnen en biokatoen) in pastelkleuren. De nadruk ligt op comfort en draagbaarheid. De kleding is zowel geschikt voor overdag als ‘s avonds om uit te gaan, in combinatie met accessoires.

 

Met deze nieuwe zomercollectie wil BB Knits niet enkel haar omzet verhogen maar ook haar imago weer opkrikken. Enkele maanden geleden verscheen er op Facebook en Twitter namelijk kritiek tegen BB Knits, omdat het bedrijf bij de sterke groei van het afgelopen jaar enkele duurzame principes overboord zou gegooid hebben en een deel van de productie naar lageloonland China zou verplaatst hebben. Daar was evenwel niks van aan. Barbara bekende wél geprospecteerd te hebben in China, maar uiteindelijk besloten te hebben de volledige productie toch in Peru te houden en daarmee het project van Solid International, namelijk tienermoeders aan werk helpen, verder te ondersteunen. Een maand geleden is de storm gaan liggen en sindsdien is hierover niets meer verschenen in de pers of op de socialmediakanalen.

Eind juli is deze nieuwe kledinglijn beschikbaar in alle winkels van BB Knits.

Interview

Om de lancering van de nieuwe collectie wat meer ruchtbaarheid te geven, heb je een interview afgenomen met Barbara Bianco, ontwerpster van de nieuwe kledinglijn. Het gesprek vatte je samen in de volgende punten:

  • In de zomercollectie is  uitsluitend met linnen, katoen, zijde en bamboevezels gewerkt;
  • In 2016 werkte BB Knits nog stevig samen met Solid International, een sociale organisatie die in het Zuiden duurzame ondernemingen op mensenmaat lanceert. Dat doen ze nog steeds, maar de samenwerking wordt wel op de proef gesteld omwille van de hoge aankoopprijzen. Naast de tienermoeders van Solid International werkt BB Knits ook met handmachinestuks uit ateliers in Lima.
  • In de zomercollectie zit ook een volledig duurzaam jeanslabel en ecologische T-shirts volgens het fair trade-principe.
  • BB Knits verkoopt momenteel aan 45 retailers en de BB-flagshipstore in Antwerpen is er ook nog steeds. BB Knits richt zich vooral op de Benelux.
  • Barbara Bianco vindt dat ze duurzaamheid en fair fashion op een goede manier kan combineren met de groei van haar bedrijf: “Nu we rechtstreeks met de ateliers in Peru werken, hebben we ook de broodnodige investeringen kunnen doen. We hebben gekeken of een deel van de productie dat niet gelinkt was met de baby-alpacawol uit Peru, geproduceerd kon worden in China, maar de minimumorders die ze vragen zijn te hoog en bovendien past dat écht niet in onze duurzaamheidsfilosofie. In de Peruaanse ateliers kunnen we zelf per kleur beslissen hoeveel stuks we laten maken.”
  • BB Knits wil de volgende jaren de eigen productie in Peru volledig op punt stellen om een grotere productiecapaciteit aan te kunnen. Het blijft immers een klein knitwearlabel met een 7000 stuks per jaar.
  • BB Knits soldeert niet tijdens de vaste soldenperiode, maar doet eenmaal per jaar een vaste stocksale met een mooie korting. “Dankzij die stockverkoop hebben we géén stock meer, en dus geen overschotten. Ook heel duurzaam!

Persbericht

  • Schrijf het persbericht voor de lancering van deze nieuwe zomercollectie van BB Knits en zet volop in op de duurzaamheidscomponent, want dat slaat aan. Je hoopt dat de verschillende modemagazines dit bericht zo integraal mogelijk zullen overnemen en zo reclame maken voor deze nieuwe kledinglijn.
  • Bepaal hiertoe welke informatie je zal opnemen in het persbericht en wat de stijl en toon van je persbericht zal zijn.
  • Neem in je persbericht ook een citaat uit het interview met de ontwerper op. Als je het nodig vindt, mag je een en ander gerust nog wat aandikken of scherper formuleren.
  • Hou ook rekening met de opmaak (inclusief boilerplate).

Feedback

Volg de richtlijnen van je docent voor de feedbackprocedure.

Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.

Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.

Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.

 

Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:

 

Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming  als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.

Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster