Slechtnieuwsboodschappen
Inleiding
Slecht nieuws communiceren moet je vaker doen dan je lief is. Slecht nieuws dient zich immers aan in verschillende omstandigheden: een prijsstijging, een ontslag, de annulering van een overeenkomst, een verzoek dat niet kan worden ingewilligd, een voorstel dat wordt afgeketst, of een sollicitatie die niet in aanmerking wordt genomen. Soms moet je kritiek uiten op iemand, bijvoorbeeld op een werknemer die slecht functioneert. Of je moet je eigen fouten meedelen, bijvoorbeeld als in een van je producten een productiefout is geslopen.
“De manier waarop je slecht nieuws brengt, heeft een grote impact op de reactie van de ontvanger.”
Slecht nieuws is slecht nieuws en de ontvanger zal nooit blij zijn het te krijgen. Hoe de ontvanger precies op het slechte nieuws zal reageren, ligt voor een deel buiten je controle. De klap zal bijvoorbeeld minder groot zijn als de ontvanger het nieuws verwacht, of alternatieven voorhanden heeft (Locker, 1999). Toch heeft ook de manier waarop het slechte nieuws gecommuniceerd en gepresenteerd wordt een belangrijke invloed op de reactie. In deze module gaan we kort in op de keuze van het geschikte medium in een bepaalde situatie. De nadruk van de module ligt echter op de keuze van de geschikte stijl en structuur voor slechtnieuwsbrieven en e-mails. In de rechterkolom van deze pagina vind je een voorbeeld van een goede slechtnieuwsbrief.
Bron
Locker, K.O. (1999). Factors in reader responses to negative letters: Experimental evidence for changing what we teach. Journal of Business and Technical Communication, 13, 5-48.
Doel
In de communicatie van slecht nieuws moet je twee doelen voor ogen houden: je moet de negatieve boodschap op een duidelijke manier meedelen en tegelijk moet je vermijden dat het slechte nieuws je relatie met de lezer vertroebelt.
Duidelijke communicatie
Je brief of e-mail moet alle relevante informatie bevatten, zodat de lezer niet met essentiële vragen blijft zitten. De informatie moet ook duidelijk geformuleerd zijn, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over de interpretatie van de boodschap. Probeer het slechte nieuws dus niet te minimaliseren of weg te moffelen achter moeilijke woorden.
“Kies argumenten die feitelijk, ethisch en juridisch correct zijn”
Een duidelijke en niet-ambigue presentatie van de negatieve boodschap is ook belangrijk gezien de bewijskracht van een brief of e-mail. Als het slechte nieuws betwist zou worden (bv. in het geval van een schadeclaim, of een ontslag), dan kan je slechtnieuwsbrief of e-mail immers als bewijsmateriaal fungeren. Zorg daarom ook steeds dat je beslissing en de argumentatie ervoor ethisch en juridisch correct zijn.
Relationele communicatie
In strategische communicatie staat de relatie met je communicatie-partner centraal. De theorie van Brown en Levinson (1987) kan helpen om inzicht te krijgen in de eigenschappen van goede relationele communicatie. Brown en Levinson hanteren drie begrippen: gezicht, gezichtsbedreiging en beleefdheid.
Gezicht
Je gezicht of ideale spiegelbeeld is het beeld dat je wilt dat anderen van je hebben. Je positieve gezicht is je behoefte aan eigenwaarde of je behoefte om erkend en ondersteund te worden door de sociale omgeving. Je negatieve gezicht is je wil om zelf te beslissen wat je doet en laat.
Gezichtsbedreiging
In communicatie is het onvermijdelijk dat je af en toe het positieve of negatieve gezicht van je gesprekspartner bedreigt. Slecht nieuws is altijd een bedreiging voor het gezicht van de ontvanger. Wijs je bijvoorbeeld iemands kandidatuur af, dan beknot je daarmee zijn professionele mogelijkheden en vorm je dus een bedreiging voor zijn negatieve gezicht. Uit je kritiek, dan bedreig je iemands positieve gezicht.
Beleefdheid
Hoewel gezichtsbedreiging in communicatie onvermijdelijk is, hoeft het niet noodzakelijk ernstige gevolgen te hebben. De impact kan namelijk verzacht worden door de inzet van beleefdheidsstrategieën. Positieve beleefdheidsstrategieën bevestigen het positieve gezicht van de ontvanger. Wil je bijvoorbeeld van iemand een pen lenen, dan zeg je niet “Ik wil een pen van u lenen”. Daarmee schaad je immers zijn eigenwaarde of positieve gezicht. Je kunt wel zeggen: “Zou ik een pen van u mogen lenen?”. Of je kan een negatieve beleefdheidsstrategie inzetten, zoals “Het spijt me dat ik u moet storen, maar ik wou even vragen of ik een pen van u zou mogen lenen”. Hiermee erken je het negatieve gezicht van de ontvanger.
Slecht nieuws en beleefdheid
In relationele communicatie moet je ervoor zorgen dat je je eigen gezicht en dat van de lezer beschermt. Slecht nieuws beperkt echter de handelingsvrijheid en autonomie van de lezer. In de communicatie van slecht nieuws zet je daarom het beste enkele beleefdheidsstrategieën in om het gezicht van de lezer zoveel mogelijk te herstellen. Een persoonlijke boodschap en een algemene gerichtheid op de belangen van de lezer zullen de eigenwaarde of het positieve gezicht van de lezer beschermen.
“Lezers ervaren een afwijzing als minder erg wanneer de argumenten redelijk en relevant zijn.”
Janssen en Jansen (2003) toonden ook het belang aan van een goede argumentatie voor het slechte nieuws. Ze vonden dat lezers een brief met een afwijzing van een schadeclaim of sollicitatie meer waarderen als eerlijke en redelijke argumenten of een verklaring voor het slechte nieuws worden gegeven. Lezers oordelen immers graag zelf of het slechte nieuws terecht is.
Liever niet
De bedrijfspicknick zal dit jaar niet doorgaan.
Maar bijvoorbeeld
Aangezien de huidige werkzaamheden in het Middelheim park de veiligheid van de werknemers en hun familieleden in gevaar zouden kunnen brengen, zal de bedrijfspicknick dit jaar niet doorgaan.
Blijf geloofwaardig
Als je het gezicht van je lezer bedreigt of in onvoldoende mate beschermt, dan heeft dat een weerslag op je eigen gezicht en op je relatie met de lezer. Een slechtnieuwsboodschap zet die relatie onvermijdelijk op het spel. Door de inzet van beleefdheidsstrategieën kun je echter voorkomen dat de lezer zijn negatieve gevoelens over het slechte nieuws zal omzetten in negatieve gevoelens tegenover jou en je bedrijf. Behandel je lezer daarom met het nodige respect en laat je belangstelling en betrokkenheid blijken. Zorg er wel voor dat je pogingen om het gezicht van je lezer te ‘restaureren’ geen afbreuk doen aan je eigen gezicht. Als je overdrijft kom je immers niet meer oprecht over.
Bronnen
- Brown & Levinson (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press.
- Janssen, D. & Jansen, F. (2003). De waardering in positieve politenessstrategieën in Nederlandse afwijzingsbrieven. In: L. van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs & I. De Ridder (reds.), Studies in Taalbeheersing 1. Assen: Van Gorkum, p. 227-237.
Structuur: direct of indirect?
Je kunt je slechtnieuwsbrief opstellen volgens twee verschillende structuren:
Directe structuur
In de directe structuur presenteer je het slechte nieuws meteen in het begin van de brief of e-mail. Soms geef je nog een korte verklaring voor het slechte nieuws, waarna je de brief of e-mail vriendelijk afsluit. De structuur van de directe boodschap is er niet op gericht het slechte nieuws voor de lezer te kaderen of de impact ervan te verzachten. Het slechte nieuws zelf staat centraal.
Is de impact van het slechte nieuws beperkt?
Kies dan gerust voor de directe structuur.
Geachte heer Vermeulen
Tijdens ons gesprek gisteren heb ik u mijn ontslag aangeboden als directiesecretaresse van Himelex.
De belangrijkste reden voor dit vertrek is, zoals u weet, dat mij een betrekking is aangeboden die mij de kans geeft om opnieuw in mijn geboortestad te gaan wonen.
Ik vertrek echter met gemengde gevoelens. De sfeer in Himelex is altijd bijzonder goed geweest. Ik blijf u en de collega’s daarvoor dankbaar en zal aan iedereen een goede herinnering bewaren.
Wij hebben afgesproken dat 29 april mijn laatste werkdag is in uw bedrijf. U mag erop rekenen dat ik mij zal inzetten om mijn opvolger zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn nieuwe taak.
Met dank en hoogachting
Annemie Breukelaar
Indirecte structuur
In de indirecte structuur presenteer je het slechte nieuws voorzichtiger, minder direct. De nadruk ligt voornamelijk op de redenen of verklaring voor het slechte nieuws. Tijdens het lezen van deze argumentatie groeit bij de lezer een vermoeden over het slechte nieuws. Het slechte nieuws volgt dan als een logische conclusie op de argumentatie, zodat de klap minder hard aankomt.
De indirecte structuur is dus meer lezersgericht. Dat wordt bevestigd in het onderzoek van Janssen en Jansen (2003). Ze toonden aan dat, als de argumentatie het slechte nieuws voorafgaat, lezers positiever oordelen over de vriendelijkheid van de schrijver, het imago van de organisatie en de relatie tussen schrijver en lezer.
Is de impact van het slechte nieuws groot?
Ga dan resoluut voor de indirecte structuur. Of liever nog: voor een gesprek.
Uw verzoek om een belastingattest
Geachte heer Walgraeve
U hebt ons om een belastingattest voor de premies van uw levensverzekeringscontract gevraagd.
Om in aanmerking te komen voor een belastingvrijstelling moeten de verzekeringnemer en de verzekerde volgens de wettelijke bepalingen een en dezelfde persoon zijn. Dat is voor uw contract niet het geval. Daarom kunnen wij helaas niet aan uw verzoek voldoen.
Voor meer informatie over een fiscaal gunstiger levensverzekeringscontract kunt u mij bellen op het nummer 07/123 45 67.
Met vriendelijke groeten
Robert Van Hamel
Commercieel adviseur Oké Verzekeringen
Vergelijking tussen de directe en de indirecte structuur
Het onderstaande schema vergelijkt de opbouw van een boodschap volgens de directe structuur met die van een boodschap volgens de indirecte structuur. De onderdelen tussen haakjes zijn optioneel.
Directe structuur | Indirecte structuur |
Betreft | Betreft |
Opening | Opening |
Slecht nieuws | Argumentatie |
(Argument) | Slecht nieuws |
– | (Alternatief) |
Slot | Slot |
Bronnen
Janssen, D. & Jansen, F. (2003). De waardering in positieve politenessstrategieën in Nederlandse afwijzingsbrieven. In: L. van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs & I. De Ridder (reds.), Studies in Taalbeheersing 1. Assen: Van Gorkum, p. 227-237.
Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.
Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.
Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.
Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:
- Minerva | Europese Commissie
2003–2005 & 2007–2009 - UFOO | Universiteit Antwerpen
2005–2006 - OPL | Universiteit Gent
2005–2007 - STIHO | Vlaamse Gemeenschap
2001–2003
Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.
Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster