Accessible CSR communication
Case study: SmokIT
The materials in this case study have been taken from a real company and adapted for the purposes of this module. SmokIT is a fictional name.
Background
You have recently graduated from the Faculty of Business and Economics at the University of Antwerp and you have found a job in the communication department of a big tobacco company, called SmokIT.
You have a meeting with your boss every Monday. Last Monday she told you that recent research from the sales department is showing a steady decrease in the number of cigarettes sold. According to the researchers, more and more people are trying to quit smoking and are looking for smoke-free alternatives, which are a better choice than cigarettes. Furthermore, about 80% of customers reported that they would like to see SmokIT engage more with CSR.
As part of its CSR strategy, SmokIT has actually already begun developing and selling some smoke-free products around the world, but it seems that customers are not aware of this move. While smoke-free products were described in detail in the latest annual report, they are not mentioned anywhere on the company website and this could be the reason why customers are not aware of them.
Task 1: Revision
To solve this issue, your boss has sent you an extract from the latest annual report which contains information on the company’s CSR, and in particular on their smoke-free products. She has asked you to read the extract and to convert it into an accessible and engaging post, with a catchy title, that will be published on the SmokIT website. She has also asked you to read about the smoke-free alternatives produced by another company, so that you can learn a bit more about smoke-free products.
Before you start…
- Start making the revisions in the Word document that the researcher has provided.
- You do not have any time limit, but please complete the task in one session.
- When you revise the extract, you can consult the theory in this module as many times as you need.
- If there are terms/concepts that you don’t understand, do some online research on them. The more you know about the topic, the easier it will be for you to revise the text.
- Convey the key messages, but also be creative and inventive with your revisions. After all, you work in the communication department!
Task 2: Liaising with the graphic designer
Even though you are not a graphic designer, your boss trusts your judgment. So, after you finish revising the text for the website, she asks you to send your opinions to the graphic designer regarding which image(s) should accompany your website post. The graphic designer will make the final decision, but he will definitely take your opinions into account.
Contact the graphic designer using the form below (and you also need to make the CAPTCHA calculation next to the “Submit” button).
Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.
Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.
Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.
Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:
- Minerva | Europese Commissie
2003–2005 & 2007–2009 - UFOO | Universiteit Antwerpen
2005–2006 - OPL | Universiteit Gent
2005–2007 - STIHO | Vlaamse Gemeenschap
2001–2003
Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.
Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster

Medium
Moet je slecht nieuws communiceren? Vraag je dan eerst af hoé je dit het beste aanbrengt: mondeling of schriftelijk? Mondeling kan dat bijvoorbeeld met een live gesprek, een telefoongesprek of videoconferentie, schriftelijk kan dat met een e-mail, een brief of een memo. Mijd sms'jes, WhatsAppberichten of berichten via sociale media in een professionele context.
Er zijn allerlei factoren die bepalen welke aanpak het beste is:
- Is je boodschap gericht aan een individu of aan een hele groep?
- Is het een routinekwestie, of is de impact erg groot?
Een slechtnieuwsgesprek is veel persoonlijker dan een schriftelijke boodschap: je kunt meteen inspelen op de reactie van je gesprekspaartner. Toch heeft schriftelijke communicatie soms de voorkeur. Ook al zijn er geen vaste regels om te bepalen wat het meest geschikte medium is: de volgende afwegingen helpen je bij die keuze.
Efficiënte communicatie
Schriftelijke communicatie
Schriftelijke communicatie is min of meer gericht op eenrichtingsverkeer. Je wil gewoon het slechte nieuws en de argumenten overbrengen. Je verwacht niet meteen een reactie van de ontvanger, en zeker lawine van berichten tussen jullie beiden. Merk je dat er geen begrip is voor het slechte nieuws? Schakel dan liever over naar mondelinge communicatie.
Een groot voordeel van schriftelijke communicatie? Je kunt je woorden wikken en wegen voor je de boodschap verstuurt. Als je nog eens grondig met de luizenkam door je eerste of volgende versie gaat, is er aanzienlijk minder kans dat er een woord in je tekst sluipt dat irritatie wekt. Als je er de tijd voor hebt: slaap er eerst een nachtje over voor je de boodschap verstuurt, zodat je met meer afstand naar je tekst kunt kijken. Of schakel iemand anders met veel gevoel voor taal in.
Mondelinge communicatie
Het grote voordeel van mondelinge communicatie? Er is meer ruimte voor discussie en nuance. Tijdens het gesprek zelf heb je wel amper de tijd om na te denken over hoe je je boodschap formuleert. Een goede voorbereiding is dan ook broodnodig.
Een ander voordeel? Een boodschap komt duidelijker over als je hem richt aan één iemand, in plaats van aan een hele groep.
Relationele communicatie
Heeft het slechte nieuws een grote impact op de ontvanger, of wil je je relatie met de ontvanger niet op het spel zetten? Dan is mondelinge communicatie met voorsprong de beste keuze (als dat mogelijk is, natuiurlijk). En welk medium je ook kiest: toon oprechte betrokkenheid.
Hoe toon je betrokkenheid?
-
Let extra op je toon en taal, maak je boodschap persoonlijk en empathisch;
- Erken de situatie van de ontvanger;
“Ik begrijp dat dit lastig voor u is” - Reageer snel op vragen of reacties;
- Wees transparant over vervolgstappen: zeg wat je wel of niet kunt doen, en wanneer je terugkoppelt;
- Kom gemaakte afspraken na;
- Toon altijd betrokkenheid: dat versterkt de geloofwaardigheid.
Specifieke tips voor mondelinge communicatie om betrokkenheid te tonen:
-
Neem ruim de tijd om je voor te bereiden en voor het gesprek;
-
Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt;
- Laat ruimte voor de reactie van de ontvanger door af en toe een stilte te laten vallen;
- Toon begrip voor de emotie van de ontvanger en laat die even stoom afblazen als dat nodig is;
- Herhaal of vat samen wat de ander zegt, zodat die zich gehoord voelt.
Wanneer heeft schriftelijke communicatie de voorkeur?
- Als het nieuws niet echt verrassend is;
- Als het nieuws amper impact heeft;
- Als je juridisch bewijs nodig hebt.
Een ontslag communiceer je bij voorkeur mondeling wegens de grote impact. Meestal geef je tijdens het gesprek al de ontslagbrief voor juridische bewijskracht. De datum van ontslag is namelijk de basis om de opzegtermijn en de opzegvergoeding te bepalen.
Specifieke aanpak
Wat opvallend is als je slecht nieuws communiceert met een grote impact:
Bij slechtnieuws met grote impact valt één ding op: je aanpak verschilt naargelang het medium.
Wat opvalt als je slecht nieuws brengt met een grote impact: hoe je dit het beste aanpakt is afhankelijk van het medium dat je kiest.
Mondelinge communicatie
Breng je het slechte nieuws mondeling? Dan gebruik je het beste de directe structuur: na een welkom en een korte inleiding als 'Ik vrees dat ik slecht nieuws voor je heb' kom je meteen met het slechte nieuws.
Het slechtnieuwsgesprek als genre heeft veel valkuilen. Daarom ook dat zoveel mensen dit liever zo lang mogelijk uitstellen en zich er dan liefst zo snel mogelijk vanaf willen maken. Zo krijgt de ontvanger een dubbele opdoffer te verwerken: niet alleen het slechte nieuws zelf, maar ook de knullige en vaak niet empatische aanpak. Verdiep je daarom in dit genre, zeker wanneer je slecht nieuws in een professionele context moet brengen.
Schriftelijke communicatie
Kies voor slecht nieuws met een grote impact altijd de indirecte structuur. Je plaatst het slechte nieuws tussen de argumenten en de compensatie: zo komt het slechte nieuws minder hard binnen.
Kies voor routineberichten of berichten met weinig impact gerust de directe structuur. Meer uitleg hierover vind je in het onderdeel Strategie.
Bronnen
Timmerman, P.D., & Harrison, W. (2005). The discretionary use of electronic media. Four considerations for bad news bearers. Journal of Business Communication, 42, 379-389.