Persberichten

Wegwijzer – Persberichten die het nieuws halen

Leerdoelen
In deze blended learning module leer je welke persberichten meer kans maken op media-aandacht en waarom. Zo verhoog je als persverantwoordelijke zelf je kansen om met je organisatie het nieuws te halen.

 

Je vindt hier antwoorden op heel wat vragen over de tekstsoort:

  • Opbouw
    Hoe is een persbericht opgebouwd?
  • Soorten
    Bij welke gelegenheden verstuur je persberichten?
  • Voor- en nadelen
    Hoe gaan de media om met persberichten?
  • Kop
    Wat zijn de kenmerken van een goede kop?

Opbouw

De module bestaat uit drie onderdelen: theorie, oefeningen en een case (een grote oefening). Je kan beginnen met de theorie door te nemen. Voorstanders van een meer praktijkgerichte aanpak, kunnen eerst de oefeningen aanpakken. Je bent zelfs vrij om meteen aan de case te beginnen.

 

Welke volgorde je ook kiest, aan het einde van de sessie moet je de module volledig hebben doorgenomen, met uitzondering van het hoofdstuk strategie en organisatie. Je moet de theorie beheersen en vooral ook professionele en strategische persberichten kunnen schrijven.

 

Het hoofdstuk strategie en organisatie is dan wel geen verplichte leerstof, als toekomstig persverantwoordelijke kan je er niettemin je voordeel mee doen. Je vindt er ook een pagina over persberichten en internet.

 

De kern van de module is het hoofdstuk onderdelen. Daarin krijg je praktische adviezen die je zullen helpen om een goed persbericht te schrijven. Aan de hand van heel wat voorbeelden wordt extra aandacht besteed aan de kop, de inleiding, de eerste zin en citaten. Ook wordt het concept voorformulering toegelicht.

De case gaat ten slotte dieper in op een voorbeeld van crisiscommunicatie, en een aantal basisprincipes die daarbij komen kijken.


Studiebelasting
Het doornemen van deze module vraagt gemiddeld 3 tot 5 uur tijd.


Doelpubliek
Deze module is in eerste instantie ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Antwerpen die een masteropleiding in professionele communicatie volgen.


Bronnen
De module is gebaseerd op volgende bronnen:

  • Belga Press Agency (2018). De persberichtengids.
  • Bernaers, B., Jacobs, G. en Van Waes, L. (1996). “Van persbericht tot krantenartikel. Wat gebeurt er met titels?” in: Tekstblad nummer 2, juni 1996.
  • Bloemendal, A. (1995). “Hoe veranderen persberichten in de loop der tijd?” in: Tekstblad nummer 3, september 1995.
  • Hendrickx, R. (2003). Stijlboek VRT. Utrecht: Van Dale Lexicografie.
  • Horjus, D. (2003). “Bericht van de pers” in: Tekstblad nummer 1, maart 2003.
  • Jacobs, G. (1999). Preformulating the news. An analysis of the metapragmatics of press releases. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  • Jacobs, G. en Strobbe, I. (2005). “Persberichten op het internet: wie en wat kunnen we ermee bereiken?” in: Tekstblad nummer 2, juni 2005.
  • Kussendrager, N., van der Lugt, D. (2002). Basisboek journalistiek, Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff.
  • Mies, J. (2002). Persberichtenwijzer. Den Haag: Sdu Uitgevers.
  • Permentier, L. en Van Den Eynden, L. (1998), Stijlboek. Groot-Bijgaarden: Uitgeverij Scoop.
  • Schilder, B. (2003). Persberichten schrijven in 20 stappen, Waddinxveen: Kluwer.
  • Schroevers, S. (2006). Omgang met de media. Alphen aan de Rijn: Kluwer.
  • Schroevers, S. (2005). Free publicity. Het genereren van redactionele aandacht. Waddinxveen: Kluwer.
  • Sleurs, K. (2003). “Voorformulering in persberichten. Wat het schrijfproces ons vertelt over productkenmerken” in: Tekstblad nummer 1, maart 2003.
  • Stamsnijder, P. (2002). Goed nieuws in kwade tijden. Crisiscommunicatie in de praktijk, Schoonhoven: Academic Service.
  • Vercauteren, S. (2018) Geen commentaar. 101 tips voor woordvoerders & persverantwoordelijken. Kapellen: Pelckmans Pro.

Team
Deze module is ontwikkeld door Katrien Verreyken (april 2019) op basis van een eerdere versie van Joris Smeets, Mariëlle Leijten, Liesbeth Opdenacker, Luuk Van Waes en Isabel Elst.

Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.

Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.

Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.

 

Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:

 

Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming  als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.

Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster