Notulen

Wegwijzer – Notuleren? Kan je leren!

Leerdoelen

In deze module leer je:

  • een correct vergaderverslag schrijven;
  • het juiste verslag kiezen voor een bepaalde situatie en een bepaald publiek;
  • registreren met verschillende technieken;
  • een actie- en besluitenlijst opstellen;
  • een vergaderverslag duidelijk en aantrekkelijk presenteren.

Voorkennis

Voor je met deze module start, moet je de volgende onderwerpen onder de knie hebben:

  • samenvatten;
  • toegankelijk formuleren;
  • parallel formuleren;
  • notatievormen voor data en titulatuur kunnen toepassen;
  • goede titels formuleren.

Opbouw

Deze module bestaat uit 3 onderdelen: theorie – oefeningen – case.

Je kan bijvoorbeeld beginnen met het lezen van de theorie. Wanneer je echter een meer probleemgerichte aanpak verkiest, kan je starten met de oefeningen. Een derde mogelijkheid is dat je meteen aan de slag gaat met de case.

Ongeacht de gekozen route, moet je aan het einde van de sessie de theorie beheersen en moet je goede en strategische notulen kunnen produceren.


Studiebelasting
Het doornemen van deze module vraagt gemiddeld …. tijd.


Doelpubliek
Deze module is in eerste instantie ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Antwerpen die een masteropleiding in professionele communicatie volgen.


Bronnen
De module is gebaseerd op volgende bronnen:

  • Bouset, H. e.a. (1999). Melopee 4. Leerlingenboek. Deurne, Wolters Plantyn.
  • Bousset, H. e.a. (2000). Melopee 5. Taalboek. Deurne, Wolters Plantyn.
  • De Boer, H. (1986). Doelmatige werkmethoden voor teksten schrijven, voordrachten houden, notulen maken. Utrecht/Wijnegem, Het Spectrum.
  • Janssen, D. (red) (1996). Zakelijke Communicatie II. Groningen, Wolters-Noordhoff.
  • Kuin, W. (1986). Notuleren, oriëntatie en handleiding. Alphen aan den Rijn/Brussel, Samson.
  • Luijk, F. & Ouwehand, I. (1985). Praktisch notuleren. De opzet en uitwerking van leesbare vergaderverslagen. Alphen aan den Rijn, Samson.
  • Nederhoed, P. (1983). Wie wil er even notuleren? Een beknopte handleiding voor het schrijven van vergaderverslagen. Houten/Antwerpen, Van Loghum Slaterus.
  • Ouwehand, I., Gielliet S. & de Jong, M. (2001). Notuleren Nieuwe Stijl. Vergaderen vanuit het perspectief van de verslaggeving. Alphen aan den Rijn/Diegem, Samson.
  • Ouwehand, I., Gielliet S. & de Jong, M. (2000). Slimmer notuleren. Alphen aan den Rijn, Samson.
  • Schermer, K. & Wijn, M. (1988). Vergaderen en onderhandelen. Houten/Antwerpen, Bohn Stafleu Van Loghum.
  • Steehouder, M. e.a. (1999). Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie. Groningen, Wolters-Noordhoff.
  • ter Haar-Kruize, J. (1990). Wegwijs in notuleren. Groningen, Wolters-Noordhoff.
  • Van der Spek, G.J. & Luijk, F. Notuleren IN J.A. Kolkhuis Tanke [edit.], C. Korswagen [edit.] & S.
  • Verrept [edit.] e.a. (1983-1988). Handboek taalhantering: praktische communicatiegids voor bedrijf, instelling en overheid. Deventer, Loghum Slaterus.
  • Verrept, S. & Janssen T. e.a. (1993). Tweeluik schriftelijke communicatie: Strategisch rapporteren. Houten, Bohn Stafleu Van Loghum.
  • Notuleren, Marleen van der Molen-Willebrands, Fontys lerarenopleiding Sittard, oktober 2000
  • Het notuleercentrum

Team
Deze module is ontwikkeld door Mike Beyers (oktober 2020) op basis van een eerdere versie van Liesbeth Opdenacker, Mariëlle Leijten en Luuk Van Waes.