Variaties op streamers: klik op Theorie
Leergids
Leerdoelen
Deze blended learning module maakt je wegwijs in de strategieën om slecht nieuws schriftelijk te communiceren. Wat leer je zoal?
- de context van het slechte nieuws analyseren;
- de gepaste structuur en strategie voor je brief of e-mail kiezen;
- een persoonlijke brief of e-mail schrijven die optimaal inspeelt op de context en de behoeftes van je lezer.
Ook al is de module toegespitst op slechtnieuwscommunicatie via brief of e-mail, andere media zijn soms beter geschikt. Het hoofdstuk medium helpt je een keuze te maken. Mondelinge communicatie is vaak beter geschikt om slecht nieuws te brengen dan schriftelijke communicatie. Vaak, maar niet altijd: we helpen je de voor- en nadelen af te wegen.
Voorkennis
Het helpt om de volgende onderwerpen in de vingers te hebben:
- NBN-normen (of andere briefconventies)
- argumenteren
Studiebelasting
De gemiddelde doorlooptijd van deze module is zes uur. In die tijd kunnen de meeste studenten de theorie verwerken, de oefeningen doornemen en een van de cases uitwerken.
Doelpubliek
Deze module is in eerste instantie ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Antwerpen die een masteropleiding in professionele communicatie volgen.
Opbouw
De module bestaat uit drie onderdelen: theorie, oefeningen & cases. De volgorde bepaal je zelf. Sommigen starten het liefst met de theorie, terwijl voorstanders van een meer probleemgerichte aanpak wellicht liever beginnen met de oefeningen of de case.
Doel
Welke route je ook kiest, het is de bedoeling dat je aan het einde van de sessie de module volledig hebt doorgenomen. Zorg ervoor dat je de theorie beheerst en dat je strategisch doordachte slechtnieuwsbrieven of e-mails kunt schrijven. Dat is een eerste stap in je leerproces. Hierop volgt een feedbackcollege met aandacht voor analyse van de case, structuur, inhoud, taal en opmaak. Als laatste stap herwerk je je eerste opdracht.
Team
Deze module is ontwikkeld door de vakgroep professionele communicatie van Universiteit Antwerpen.
Medewerkers: Isabel Elst, Maaike Loncke, Mariëlle Leijten, Liesbeth Opdenacker, Suzy Stals & Luuk Van Waes.
Wat is Calliope?
Calliope is een open online leercentrum voor professionele en academische communicatie. Het bevat verschillende modules. Sommige zijn genre-specifiek, andere zijn meer algemeen toepasbaar of ze overstijgen een genre, zoals de module crisiscommunicatie.
Hoe werkt het?
Modules bevatten verschillende onderdelen. Meestal zijn dat inleiding, theorie, oefeningen en cases. Gebruikers kiezen zelf hun leertraject, afhankelijk van hun leerstijl, voorkennis en beschikbare tijd. De cases zijn ontwikkeld voor onderwijs aan Universiteit Antwerpen, maar het staat iedereen natuurlijk vrij om ze te gebruiken.
Calliope 2.0
Deze website is een update van Calliope 1.0. Calliope 2.0 werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Suzy Stals.
Calliope 1.0
De eerste versie van Calliope werd ontwikkeld door Luuk Van Waes en Liesbeth Opdenacker. Calliope 1.0 werd gefinancierd door verschillende instanties:
- Minerva | Europese Commissie
2003–2005 & 2007–2009 - UFOO | Universiteit Antwerpen
2005–2006 - OPL | Universiteit Gent
2005–2007 - STIHO | Vlaamse Gemeenschap
2001–2003
Copyright
Calliope © 2001-2020. Alle rechten voorbehouden. Vraag onze uitdrukkelijke toestemming als je dit materiaal wil kopiëren, reproduceren, publiceren, uploaden, posten, verzenden of op wat voor manier dan ook distribueren.
Contact
Luuk Van Waes, projectcoördinator
Suzy Stals, webmaster