Procesfeedback
Work in Progress

Wegwijzer Procesfeedback

Leerdoelen

In deze blended learning module leer je hoe je communicatie strategisch kan inzetten in gevallen van crisis. Op basis van deze module moet je in staat zijn om:

  • een crisissituatie adequaat te beschrijven en te categoriseren;
  • de basisprincipes van goede crisiscommunicatie te herkennen in producten die werden verspreid bij crisissituaties;
  • communicatierichtlijnen voor crisissituaties toe te passen in schriftelijke communicatie;
  • een strategische keuze te maken voor een bepaalde responsstrategie in crisiscommunicatie;
  • een overwogen mediumkeuze te maken bij de uitwerking van een communicatieproces in een crisissituatie.

Opbouw

De module bestaat uit drie onderdelen: theorie, oefeningen en een aantal cases (grote oefeningen). Je kan beginnen met de theorie door te nemen. Voorstanders van een meer praktijkgerichte aanpak, kunnen eerst de oefeningen aanpakken. Je bent zelfs vrij om meteen aan de case te beginnen.

 

Welke volgorde je ook kiest, aan het einde van de sessie moet je de module volledig hebben doorgenomen. Je moet de theorie beheersen zodat je weet hoe bedrijven, organisaties en instellingen hun communicatie op een professionele en strategische manier kunnen voeren tijdens crisissituaties. Bovendien moet je ook in staat zijn de theoretische concepten kritisch en strategisch toe te passen.


Studiebelasting
Het doornemen van deze module vraagt gemiddeld 6 uur tijd.


Doelpubliek
Deze module is in eerste instantie ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Antwerpen die een masteropleiding in professionele communicatie volgen.

 

Voorkennis

Wie de Calliope module over slechtnieuwscommunicatie heeft doorgenomen, zal die voorkennis goed kunnen gebruiken voor deze module.

 

Team
Deze module is ontwikkeld door Joris Smeets, Mariëlle Leijten, Liesbeth Opdenacker, Suzy Stals en Luuk Van Waes (2017).